۱۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۰
کد خبر: 960894

رسانه‌های پاکستان، از وقوع چندین انفجار ناشی از پرتاب راکت و آتشباری شورشیان بلوچ در شهر «مَچ» حوالی منطقه «بولان» ایالت بلوچستان خبر دادند

آتشباری شورشیان در همسایه شرقی

 رسانه‌های پاکستان، از وقوع چندین انفجار ناشی از پرتاب راکت و آتشباری شورشیان بلوچ در شهر «مَچ» حوالی منطقه «بولان» ایالت بلوچستان خبر دادند. طبق گزارش رسانه‌های محلی، این رخدادها که فضای شهر و تمام ایالت بلوچستان را به شدت امنیتی کرد بعد از آن رخ داد که شبه نظامیان بلوچ درپی هدف قراردادن یک پاسگاه پلیس، زندان و بیمارستان برآمدند.

سخنگوی دولت ایالت بلوچستان با اشاره به این عملیات تروریستی اعلام کرد که حمله هدفمند شورشیان گروه تروریستی موسوم به «ارتش آزادیبخش بلوچ» موسوم به بی‌.ال.ای با واکنش قوی نیروهای ارتش و سپاه مرزی دفع شد و طی آن ۵ تروریست کشته شدند. جان آچکزی وزیر اطلاع‌رسانی دولت موقت پاکستان نیز در این رابطه گفت که نیروهای امنیتی این کشور سه حمله هماهنگ شبه‌نظامیان در شهر مَچ در منطقه بولان بلوچستان پاکستان را با موفقیت خنثی کردند.

در عین حال گروه موسوم به جبهه‌ آزادی بخش بلوچ در بیانیه‌ای اعلام کرده است که بر اثر درگیرها بیش از ۵۰ نفر از ارتش پاکستان کشته و ۴۵ نفر اسیر شده‌اند. ارتش آزادی‌بخش بلوچ نیز مدعی شده است که موفق شده است کنترل بسیاری از مناطق را در شهر مچ در اختیار بگیرد و زندان مچ که یکی از بزرگترین زندان‌های بلوچستان شرقی است نیز در این حمله هدف قرار گرفته و بسیاری از زندانی‌ها موفق به فرار شدند. گروه‌هایی موسوم به «ارتش آزادیبخش بلوچ» و «جبهه آزادیخواه بلوچ» که نامشان در لیست سازمان‌های تروریستی و تجزیه طلب پاکستان قرار دارد تاکنون مسوولیت ده‌ها مورد انفجار، حملات انتحاری و ترور نیروهای امنیتی را برعهده گرفته‌اند. کارشناسان معتقداند که حملات روز گذشته بلوچ‌ها یک حمله ترکیبی چند وجهی بی سابقه همزمان در چند نقطه ایالت بلوچستان بوده است.

آتشباری شورشیان در همسایه شرقی

اتهام زنی پاکستان به هند و طالبان

محسن روحی صفت دیپلمات باپیشینه ایران در افغانستان و پاکستان در تحلیل رخداد اخیر، با بیان اینکه درگیری‌ بین گروه‌های جدایی طلب بلوچ و اسلام اباد از گذشته وجود داشته اظهار داشت: اسلام آباد همواره در این اتفاقات انگشت اتهام را به سمت دهلی  نو گرفته است؛ درواقع درگیری‌هایی از این دست را نمی‌توان به عنوان حادثه قلمداد کرد و بیشتر باید به چشم یک پدیده تاریخی به آن نگاه کنیم چراکه بلوچ‌ها طی حدود 70 سال اخیر همواره داعیه استقلال و خودمختاری داشته‌اند و از آنجایی که بین دهلی نو و اسلام آباد همواره شرایط تقابلی و خصمانه‌ حاکم بوده اینکه پاکستان دهلی نو را در این اقدامات مقصر قلمداد کند هم مسئله عجیبی نیست و می‌تواند نزدیک به واقعیت هم باشد.

روحی صفت افزود: بعد از قدرت گرفتن طالبان در افغانستان گروه‌های ستیزه جو از روحیه بالاتری برخوردار شدند و اینگونه برداشت کردند که وقتی طالبان در افغانستان موفق شده آمریکا را شکست بدهد و به قدرت برسد ما هم می‌توانیم اقدام مشابهی را در پاکستان انجام بدهیم. اما اقدامی که ماجرای تقابل گروه‌های ستیزه‌جو و ارتش پاکستان را فراتر برده این است که برخی از شاخه‌های گروه طالبان پاکستان با بلوچ‌های مخالف دولت هم‌دست شدند و عملیات بزرگی را طی کمتر از یک سال گذشته در منطقه بلوچستان انجام دادند که خسارت سنگینی را به ارتش پاکستان تحمیل کردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.